Lite gamla foton och vykort från Kullavik. Om ni har bilder, information eller annat så får ni gärna höra av er till mig.
På bilden ser vi det legendariska paret Sahlén. Tore och Tant Sally som vi kallade henne. De tog över strandkiosken i Kyviks bad och båthamn. Den startades så vitt jag vet av Harald Rudolfsson och hans maka Lillemor Rudolfsson som parallellt drev Tennisstugan i Kullavik.
Sahléns bytte ut den lilla kiosken på bilden i andra hälften av 60-talet mot en större byggnad som innehöll en godis, tobak och fruktdel. Vidare en del som var korvkiosk. Denna kiosk var en naturlig plats för oss ungdomar att samlas vid. Känner stor tacksamhet till Tant Sally och Farbror Tore som var väldigt hyggliga mot oss ungdomar. På Sjuttiotalet tog paret Sahlén över snipens kiosk och drev den under några år. Bilden kommer från Sverker Dahl. Texten från Sverker Dahl och Dan Manhed
Denna bild är tagen någon gång mellan 1905 och 1911. Att den går att tidsbestämma beror på att badhuset byggdes 1905 och Kullen bytte namn till Kullavik 1911. Källa: Lennart Claesson.
Kullaviks ångbåtsbrygga före 1903
Postat 19 juli 1928.
Carla III ligger vid Ecks brygga. Gräsmattan vid bryggan fick följaktligen namnet "Carlaplan" Carla III beställdes 1915 av Carl A. Eck och byggdes 1917 vid Bröderna Larssons Varv i Kristinehamn. Konstruktör var C. G. Pettersson. Längd 20 m och bredd 3,6. Motor: Perkins 230 hk. Deplacement 16 ton m.
Madame X 1 har ingen på Kullavik ngt minne av - hon såldes omkring 1944. Madame X 2 var den vita med skorsten och vi hade henne från 1952 till omkring 1978. Hon seglar fortfarande under ursprungnamnet "Jagaren" (Stockholm) efter en milt sagt händelserik karriär i Stockholm.
Madame X 3 var (är?) fd Lorentssens "Blue Peter" och var mkt riktigt blå när min pappa förvärvade henne. Han gillade dock inte det blå skrovet och hon målades om i den benvita färgen som "gamla" Madame X (2:an alltså) hade. Foto: Ingemar Nordlund.
Madame X 3 tillhörde Franklin Eck, hon hade ingen skorsten Var hon är nu är obekant - alla tips mottages taxamt av Franklin Eck Sr. Bilden är tagen sommaren 1989. Här ommålad i vitt. Foto: Ingemar Nordlund.
*338 Minandra och Annki Eck sommaren 1958. Här ser vi Annki försöker att kölhala henne vid familjen Ecks brygga på Kullavik. Badmodet har förändrats… Text från Franklin Eck.
Stjärnbåt 306 som tillhörde Karl-Johan Thornander.
Kullaviks Havsbastu byggd 1905, bilden är från 1938.
X-udden 1962. Bild från Franklin Eck.
Vykort från 1938
Är det någon som kan ge mig lite information om var detta är taget?
1940-talet
Kappsegling 1947
E0. Båt med ett gammalt segel från en GKSS-eka. Därför tog de tre bröderna bort alla siffror utan 0:an.
Pelle Pettersson och besättningen på Sverige. 1976 eller 1977
Kullens Badhus Aktiebolag: Aktiebrev från 1954
Jernvägsaktiebolaget Göteborg - Särö från 1902. Tack till Claes Larsson.
Detta är Einar Gundersens villa som låg på Tullvägen. Det revs 15 augusti 1973.
Tornvillan, "Solheim", uppfördes och ägdes ursprungligen av Einar Gundersens far Andreas Gundersen. Den uppfördes 1898 och låg utmed nuvarande Tullvägen. Tornvillan revs den 10 augusti 1973. Resterna eldades upp på platsen den 15 augusti samma år. Kortet togs någon vecka före rivningen. Adress-benämningen till bebyggelsen vid Tornvillan, t ex vid varu-utkörning från Claessons specerier uppe vid Kullaviks Station, var förr Gundersens Park. Text och foto: Krister Arnström.
Enligt Erland Artbäck, Särö Hembygdsgille, flyttades den ursprungliga delen av huset i början av 1890-talet från Underliden i Släp till nuvarande ”Tullvägen” i samband med att ägaren änkan Johanna Lovisa Johansson 1891 ingick äktenskap med kustvakten Axel Leopold Sätherström, stationerad i Kullavik sedan 1875. Enligt Erland Artbäck var huset det första i Kullaviks hamn och därmed också på ”Tullvägen”. Vägen var då endast ca 100 m lång och byggnaden låg i vägens ände. Byggnaden finns inritad där på den grundkarta 1937 som utgjorde Förslag till avstyckningsplan 1938 för fastigheterna Kullen 1:61, 1:116, vilken plan fastställdes den 1 oktober 1938. Byggnaden flyttades sedemera till sin nuvarande plats där tillbyggnad skedde 1943. Huset eldhärjades i juni 1981men återuppfördes med inflyttning påsken 1982. Den ursprungliga delen av huset finns synbart kvar. Tack till Krister Arnström.
Ahréns, Kullaviks utsiktsväg 3
Halvors, byggt 1939. Kullaviks utsiktsväg 6
Vykortet är postat 1956
G:a Kullaviksvägen 11. Bild från Lars-Göran Hagberg.
Detta vykort är postat 1925.
Postat 1920.
Detta vykort är postat 23 juni 1918.
Kyviks ängar 1940
Posten i Kullavik 1986
http://www.kullavikskyrkan.se/
Vykort från mitten av 70-talet. Roger Molin med sin nyinköpta tvåmastade segelbåt med gaffelrigg syns på kortet i nedre vänstra hörnet
Kullavikskyrkan uppförd 1983. Arkitekt Arne Nygård AB. Krusifix Eva Spångberg.
Göteborgs Lärarinnehem, Bångsbo, Kullavik
Postat 24 juli 1950
1910 köpte Carl Claesson affärsrörelsen i huset som syns till vänster på kortet. På 1940-talet övertog hans son, Bertil Claesson affären och drev den tills den såldes 1968 till Roland Carnlind. I mitten av 1980-talet öppnade Margareta Hammarberg sin tandläkarmottagning i huset.
Carl Claessons Speceriaffär 1922 i Kullavik. Som man kan se så fanns det mesta av livets förnödenheter att köpa i affären, inte bara livsmedel utan i sortimentet kan man se: prydnadssaker, Kanolds godis, vykort, dukar och andra vävnader, strumpor, Persil tvättpulver, det dignar av varor från golv till tak. Text och bild från Morrgan Claesson på Facebookgruppen Kullaviks Vänner.
Postat den22 juni 1919
Järnvägsstationen. Bild från Lars-Göran Hagberg.
Postat 1905
Familjen Henriksson vid stationshuset. Carl var den förste stationsföreståndaren. Året är 1910. Lägg märke till lyktan på väggen. Elektrifiering skedde först 1918. På bilden ser vi Emma, Eyvind, Carl Henriksson och Olga Hagqvist.
Detta är stationshuset i Kullavik. Det är det närmsta huset - och det är ett hus som fanns innan järnvägen byggdes. Järnvägen köpte in det - och använde det som stationshus. Huset finns inte kvar - det eldades upp av brandkåren i slutet av 1980-talet. Den andra huset på kortet, lite högre beläget, finns kvar. Vykortet är postat 1905.
Detta kort är från Kullen i Norra Halland. Det är taget, 1905, vid järnvägsstationen Kullen - 1911 namnändrad till Kullavik - på järnvägen Göteborg-Särö, Säröbanan. Bilden visar dock inte stationsbyggnaden, utan den då (1909) ganska nybyggda affären, Claessons. Huset finns fortfarande kvar - var affär till 1982. Säröbanan började trafikeras 1903, fullt ut 1904.
Kullaviks hamn 1960
Kullaviks hamn 1960
Flygbild från den 4 september 2010. På hamnplan ser vi starten av det fjärde Hamnloppet.
Hallands sång Vinden och vågen ha dansat vårt Halland, jämnat dess slätter och format dess strand. Ginsten på våren och ljungen om hösten, pryder dess hedar och smeker dess barm. Idogt ha fädren det odlat och vårdat, Åkrar ha brutits i möda och svett, fälten, som giva oss gyllene skördar, bölja kring foten av hövdingens hög. Nordpå går Nordan bland urbergets klippor. Sydpå går Sunnan från blånande ås. Västan om sommar´n bland dynerna leker. Östan går fram över sjöar och skog. Text: Walter Höijer