Segling våren 2013 med Dan, Hasse, Johan, Ola och Ingemar
30 april 2013. Vi har nu kommit iväg. Hasse njuter för fullt.
Johan likaså. Vi går mot Hanstholm.
Dan funderar på vad han skall laga till för middag
Efter cirka ett dygns gång och 140 sjömil är vi här på väg in till Hanstholm för att tanka. Det var ju lördag och stängt, men Dan ringde och fick tag i en kille som kom ner. Men på något sätt blev han arg på oss och stack. Efter mycket trixande lyckades vi köpa diesel från en fiskebåt.
Vi lämnade Hanstholm och fick hårt väder. Efter drygt ett dygn kom det en väderprognos som förutspådde ännu värre. Cirka 21 meter rakt emot och hög sjö, 7,5 meter höga vågor. Dessutom krånglade motorn lite. Efter gemensamt rådslag vände vi mot Norge. Det blåste bra, men akterligt. Här har vi sällskap av några delfiner.
Efter en fin insegling under natten kom vi till Skudeneshamn på Karmöy. Det är en riktigt fin och mysig hamn, som ett större Smögen. Från Hanstholm hade vi seglat drygt 410 Nm.
Det finns många fina hus i Skudeneshamn.
Och många fina båtar.
Efter ett par timmars sömn gick vi vidare till Haugesund, en tripp på 25 sjömil.
Det ligger hus på de mest underliga ställen utefter den norska kusten.
Ännu ett utsatt läge.
Här har vi kommit till Haugesund. Haugesund grundades år 1854 vid dess separation från den tidigare grannkommunen Torvastad. Dess uppkomst sammanhänger med vårsillfisket som inleddes här på 1850-talet. 1866 blev Haugesund köpstad.
Från Haugesund seglade vi i gott väder söderut till den lilla ön Kvitsøy. 30 Nm.
Det var verkligen en vacker passage in till Kvitsøy. Kvitsøy är Norges minsta kommun endast 5,7 km² stor och invånarantalet är ungefär 525. Kommunen består av 365 öar, holmar och skär varav de fem största är bebodda vilka är sammanknutna med korta broar.
Den smalaste passagen in till hamnen Ydstebøhavn.
Den smala passagen in till hamnen Ydstebøhavn.
Den smala passagen in till hamnen Ydstebøhavn.
Här har vi lagt till i Ydstebøhavn på Kvitsøy.
Vi kom in från sydost. Detta är vägen ut mot sydväst.
Här har vi gått upp till övervakningsstationen, Kvitsøy trafikksentral. Här var det en vidunderlig utsikt. Vi frågade om vi fick komma in och se hur de har kontroll över trafiken till havs. Jodå, det går bra, sade de. Men vi fick vänta ett tag.
Under tiden tog vi en promenad runt ön.
På promenad runt Kvitsøy.
På promenad runt Kvitsøy. Här är vi längst norrut.
Hasse, Dan, Johan och Ingemar väntar på att få komma in på Kvitsøy trafikksentral
Ifrån Kvitsøy trafikksentral övervakar man området från Bømlafjorden i norr till Jærens rev i söder.
Det är många år sedan Kvitsøy hade egen lotsbåt, men styrning och hantering av lotsbåt i Tananger och Karmøy sker från trafikcentret på Kvitsøy.
På rundvandring på ön. Tyvärr var Hummermuseet stängt.
Vi blev kvar på Kvitsöy i flera dagar då det blåste som tusan. Men vi promenerade mycket och hade det bra.
Vi fixade lite med båten och tankade upp inför fortsatte äventyr.
Till slut var väderprognosen bra och vi gick upp tidigt på morgonen och gav oss iväg söder och österut. Vi gick drygt 160 sjömil till Kristiansand. Det tog drygt ett dygn innan vi lade till i Austerhavna. Bilden är dock från Lagmansholmen.
Rundtur i Kristiansand.
Rundtur i Kristiansand
Här står vi vid gränsen mellan floden Otra och Nordsjön. I Kristiansand besökte vi även det nya badhuset, Aquarama. Det var skönt med dusch, bad och bastu. Hasse har åkt hem och Ola har kommit ombord.
Johan spanar efter Blindleia.
Blindleia är en 12 sjömil lång inre vattenväg i kommunen Lillesand i Aust-Agder län, Norge. Den börjar i Gamla Hellesund/Ulvøysund-området i södra Høvåg nära Kristiansand. Den fortsätter nordöst förbi staden Lillesand. Det är en saltvattenskanal som är skyddad från det öppna havet av en långsträckt skärgård. Det finns flera smala sund som en del av vattenvägen, en del av dem på bara 10 meters bredd. Man får navigera noggrannt genom passagen, men det inte svårt. Det finns inte något tidvatten och mycket lite ström. Dessutom är det tydligt utmärkt med markerade bojar och några fyrar.
Här är vi på väg i Blindleia. På norska märken finns det ofta en "pil" som pekar ut vilken sida man skall gå om skäret.
Vackert i Blindleia
Vackert i Blindleia
Vackert i Blindleia
Vackert i Blindleia
Vackert i Blindleia
Vackert i Blindleia
Trångt i Blindleia
Vackert i Blindleia
Vackert i Blindleia
Vackert i Blindleia
Trångt och fint i Blindleia
Efter Blindleia gick vi till Lillesand. Det blev en mycket fin dagsetapp på cirka 30 Nm.
Ola undrar var vi skall lägga till.
Johan hoppas att vädret snart blir varmare.
Ingemar undrar varför det ösregnar.
Sillmiddag sitter alltid fint.
Irish Coffe uppskattas.
15 fina seglade sjömil till Grimstad.
Härlig segling.
Frystorkad mat har blivit riktigt bra. Ola och Johan ser nöjda ut.
Efter Grimstad seglade vi till Skagen, en sträcka på 100 Nm.
Vi besökte det intressanta Kystmuseet som innehåller mycket sjöfarts- och sjöräddningshistoria.
Då vi gjort Kystmuseet och Skagen hade vi en fin segling på 50 Nm hem till Kullavik.