Segling till Tyskland och Polen med Dan, Lennart, Hasse, Ingemar, Persa, Ola och Henrik
30 april 2015. Vi lämnade Kullavik i regn, men ganska snart kom solen. Ganska kallt, men bra vind.
Här har vi passerat under Öresundsbron som öppnade 1 juli 2000.
Vi seglade till Falsterbo, drygt ett dygn, men där hade man problem med spärren, så vi fick vända ut igen och gick till Skanör. 168 sjömil.
Gick och gick till Skanör, jo men egentligen seglade vi till Skanör. Men i Skanör gick vi en lång promenad.
Dagen därpå fick vi riktigt gott väder och seglade söderut till Stralsund.
Lennart njuter.
Även om det var kallt kunde vi uppskatta det riktigt goda vädret.
När vi närmade oss Stralsund seglade vi in mellan öarna Hiddensee och Rügen. Där finns en mycket smal farled och vi fick hålla tungan rätt i mun för att se till att vi gick i farleden.
Klefva är en stor, härlig båt. En 50 fots Bavaria.
Efter 80 sjömil och cirka 12 timmar nådde vi Stralsund som anlades 1234 och 1278 blev hansestad och har sedan dess alltid varit en betydande sjöfartsstad. Stralsund var i svensk ägo från den Westfaliska freden 1648 till 1815, då området avträddes till Preussen för en större summa pengar. Under perioden 1720-1815 var staden säte för den svenske guvernören i Pommern. Det finns talrika svenskminnen i Stralsund. Dagen därpå tog vi en promenad och tittade bland annat på rådhuset.
På torget utanför rådhuset finns en rolig fontän där barn och vuxna kan leka med vattnet.
Lennart och Dan hälsar på Gustav II Adolf.
Det gamla skolskeppet Gorch Foch ligger i Stralsund.
Så här lustiga träd såg vi på många ställen, antagligen skarvbon.
Eftersom det blåser hela tiden passar Lennart på att sy en rem till sin keps.
Som på så många andra ställen har man här i Greifswald problem med högvatten. Därför bygger man nu en spärr som kan stängas vid storm, högvatten med mera. Det var cirka 25 sjömil hit.
Här kan man se två markeringar från tidigare översvämningar. 1872 respektive 1995.
Här ligger vi skönt i Greifswald.
Fin gammal bro i Greifswald.
Det var full fart på fisket. Här har man landat en hel del Horngäddor.
Vi hade många fina dagar med riktigt god segling. Visserligen var det kallt, men mycket bra.
Gubbar som njuter av seglingen.
Mästerkocken Dan i full färd med dagens middag.
Nu har vi kommit till Wolgast efter fin segling och cirka 30 sjömil. Vi fick ligga och vänta på broöppning strax innan vi kom fram till Wolgast. Vi borde kollat broöppningar i förväg, vilket vi även senare fick erfara.
Fullmåne ger alltid lite extra känsla
Här passerar vi resterna av en gammal järnvägsbro, Hubbrücke Karnin i gamla östtyskland.
Nu har vi kommit in i Polen och lagt till i Trzebiez efter ännu en fin dag och 55 Nm. Vi kom genom Boddengewässer Ost, en ganska stor sjö eller om det är en vik, jag vet inte riktigt. Men trots att det var mycket vatten runt omkring var vi tvungna att gå i en väldigt smal farled. Den var dessutom alldeles för grunt, så vi hade nog inte mer än någon centimeter vatten mellan köl och botten. Lite nervigt var det ett tag när Klefva saktade lite. På kvällen fick vi ett riktigt saftigt åskväder över oss.
Lika mörk som kvällen var, lika vacker morgon var det.
Efter tre timmars god segling och knappt 20 Nm söderut på floden Oder kom vi till den gamla Hansastaden Stettin. Den var del av Svenska Pommern under den svenska stormaktstiden, ingick senare i Preussen och Tyska riket och kom efter andra världskriget att tillhöra Polen.
I Stettin finns det gott om varv och gamla fartyg.
Muzeum Narodowe w Szczecinie. Just nu, februari 2016, pågår en utställning "Målare i Normandie". Utställning med verk från samlingen "Peindre en Normandie" .
Den kände trubaduren underhåller besättningen.
Så var det dags att segla cirka 40 sjömil norrut till Swinoujscie. Återigen hade vi god vind men nästan rakt emot, så det blev en del kryssande.
I Swinoujscie fick vi lägga till på en liten brygga som inte var alltför bra. Men å andra sidan var det nära in till centrum.
Swinoujscie är en vacker stad. Vi hade gott väder och kunde ta en öl på torget.
Segling är en allvarlig sysselsättning. Allt behöver tas med koncetration och inlevelse. Många frågor dyker upp när man skall iväg. Vart skall vi? Var är vi? Varför? Är alla ombord?
Cirka 25 sjömil senare kom vi till en liten trevlig ort, Dziwnow. Sjökort och handbok stämde inte alls. Man höll på att bygga om fiskehamnen och hade alldeles nyss byggt en vacker och trevlig gästhamn.
Ytterligare cirka 38 sjömil österut ligger Kolberg. Staden gjorde inget större intryck på oss. Men där....
...kom det helt plötsligt en stor svart spindel ombord. Alla blev väldigt rädda, Dan höll på att slå ihjäl den med stekpannan. Men efter ett tag fick vi skrämt bort den, strax innan vi skulle äta ännu en av Dans goda middagar.
Vi tog en promenad innan vi seglade vidare.
I Polen finns det hur mycket sandstrand som helst. I stort sett hela vägen från Tyskland till Ryssland.
När vi skulle in i Darlowko blåste det en kraftig nordlig kuling. Det var lite trixigt att ta sig in mellan pirarna, vågorna slog höga.
När vi kommit innanför pirarna såg vi helt plötsligt en bro som var stängd. Vi försökte vända Klefva för att komma med fören mot vinden, men det var för smalt och blåsigt.
Men Dan kan sin båt och höll häcken emot vind. Vi ropade och frågade de som var på land. De sade att bron skulle öppna om 35 minuter. Dan fick kämpa, men allt gick bra och vi kunde komma in i hamnen efter dagens etapp på 42 Nm.
En enkel middag ombord på S/S Klefva
När vi lämnade Darlowko var vädret bra och vi hade koll på broöppningen.
Efter ytterligar fin seglin under 60 sjömil kom vi till infarten till Leba.
Vi gick in i centrum av Leba, men där kunde vi inte ligga. Dessutom kom gränspolisen och pekade vart vi skulle ta vägen. Vi vände utåt och gick till en gästhamn, Port Jachtowy, på andra sidan floden. Där välkomnades vi av tre gränspoliser som meddelade att vi passerat ett naturreservat, vilket var förbjudet. När de frågade, Vem är Kapten ombord?, pekade vi alla på Dan. Han fick skriva en rapport, men i övrigt blev det inga påföljder.
Här har vi kommit till Wladyslawowo. En fin fiskehamn som ligger 40 sjömil öster om Leba och på kanten till Gdanskbukten. Däremot var inte gästhamnen särskild stor, där fanns ett par gästplatser med korta Y-bommar. Då det blåste en rejäl sidvind la vi ut flera tampar.
Wladyslawowo, fiskhamnen.
Under flera promenader i de olika hamnarna i Polen hittade vi många olika delar på hus och trädgårdar som vi inte har här hemma. Till exempel denna stupänna eller vad man nu skall kalla det.
Ibland åt vi rejäla måtider, ibland blev det bara en lätt lunch.
På väg in i Hel som ligger på en 36 kilometer lång och bara knappt en kilometer smal landtunga låg denna övergivna byggnad. På flera platser såg vi både gamla övergivna byggnader och nya fina. Denna dag blev det ungefär 30 seglade sjömil och vi var väldigt noga med att inte gå på de förbjudna områdena.
Hamnkontoret i Hel.
Trevlig gata i Hel.
Trevlig skuta i Gdynia som kunde ses efter endast 12 seglade distansminuter (som det egentligen inte heter).
Ombord på en gammal jagare i Gdynia
Den berömda tremastade fullriggaren Dar Pomorza som numera ligger som museifartyg i Gdynia. Fartyget byggdes 1909 av Blohm + Voss och tjänstgjorde under namnet Prinzess Eithel Friedrich som tyska handelsflottans skolfartyg fram till utbrottet av första världskriget. Under kriget var hon moderskepp för tyska u-båtsflottan i de tyska kolonierna. Från 1930 till 1981 var hon skolfartyg för den polska handelsflottan.
Polsk miniubåt. Mina tankar går till han som utbildades sig till ubåtskapten och hamnade här.
Vacker dag i Gdanskbukten
Lennart på stridshumör.
Här är vi på väg i i Gdansks vattensystem och hamnar.
Vi som är vana vid Göteborgs hamn insåg att det finns betydlig större hamnar.
På promenad på paradgatna i Gdansk som är huvudstad i Pommerns vojvodskap i Polen, och hade 461 531 invånare i slutet av 2013. Staden är idag sammanväxt med städerna Sopot och Gdynia, och dessa tre städer bildar området Trójmiasto, "Trippelstaden".
Vi gick en långpromenad och tog oss bland annat upp på berget. Där hade vi fin utsikt över staden
Mitt i Gdansk ligger Marina Gdansk och där låg vi mycket centralt och bra och cirka 15 Nautiska mil (som det inte heller heter) från Gdynia.
Lennart, Ingemar och Hasse lämnar nu Dan. Persa, Ola och Henrik tar över.
Även hemfärden, via Puttgarden, var vacker, även om det var helt andra färger.
Så här långt var vi, Hasse, Lennart och Ingemar med. Ola, Persa och Henrik mönstrade på. Dan fortsatte av bara farten.